Aeroklubbens flygplansflotta

I vår flotta finns sex flygplan. Tre är av tillverkaren Piper, en av tillverkaren Cessna och två från Pipistrel.
Piperflygplanen är lågvingade och Cessnan och Pipistrellen är högvingade.

Samtliga flygplan är stationerade i en hangar bara några meter från klubbhuset. Flygplanen är fyrsitsiga, förutom Pipistrellen, och används både till skolflygningar och till vanligt klubbflyg.

Pipistrel

SE-KWH
SE-KWHPipistrel Velis Electro
EASAs första typgodkända elflygplan för flygskolning och privat bruk. Velis Electro drivs av 100% elektricitet och batterierna laddas via vanliga trefas 400 V vägguttag. Dess flygbränsle lagras i två stora batterier, ett i den främre delen av flygplanet och ett i den bakre delen.
Maximal flygtid ligger på runt 62 min och laddningstiden varierar mellan allt från några minuter till ca två timmar, beroende på hur urladdat batteriet är sedan föregående flygning.
Den har en marschfart på ca 90 kt (167 km/h) och har en lastkapacitet på 172 kg för max två personer.
SE-MKJ
SE-MKJPipistrel Virus SW 121
Inköpt ny från fabrik 2019, är fFlygplanet modernt med glaspanel, autopilot och fallskärm. Motorn är en bränslesnål Rotax på 100 hästar som driver en ställbar propeller.

Cessna

SE-LVB
SE-LVBCessna 172 SP
Det näst nyaste flygplanet i klubben – 2002 års modell. Flygplanet är mycket bekvämt med läderklädsel. IFR-utrustat med autopilot och en gps med moving map. Motorn är en 180 hästkrafters insprutningsmotor.

Piper

SE-LMZ
SE-LMZPiper PA-28-Archer III
Tillverkat 1999 med all tänkbar utrustning. Självklart fullt IFR-utrustad, autopilot och med läderklädsel. Flygplanet har en motor på 180 hästkrafter och det har bara gått i 2.400 timmar.
SE-KMG
SE-KMGPiper PA-28-161 Cadet
Tillverkat 1989. Billigt i drift och används därför flitigt vid vår praktiska flygutbildning. Motorn är på 160 hästkrafter.
SE-KEN
SE-KENPiper PA-28-161 Cadet
Tillverkat 1989. Billigt i drift och används därför flitigt vid vår praktiska flygutbildning. Motorn är på 160 hästkrafter.