16 2014-03-16

Är inte flygning en väldigt dyr hobby?

Av |2014-05-05T14:59:39+02:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Är inte flygning en väldigt dyr hobby?

När du väl har tagit har tagit ditt certifikat är det inte dyrare än många andra hobbyer. Men självklart beror det på hur mycket du flyger. Det är vanligt att vi i klubben ger oss iväg flera piloter i samma plan och flyger en delsträcka var. På så sätt får vi njuta längre tid för [...]

16 2014-03-16

Är det farligt att flyga?

Av |2014-03-16T21:59:21+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Är det farligt att flyga?

Nej det är det inte. Inom flyget finns en lång tradition av säkerhetsarbete vilket har gjort flyget till ett mycket säkert trafikslag. Privatflygning med små enmotoriga flygplan skiljer sig givetvis i vissa avseenden från det kommersiella trafikflyget men även i Aeroklubben arbetar vi hårt med säkerheten. Förutom att vi naturligtvis uppfyller alla krav som myndigheterna [...]

16 2014-03-16

Hur högt flyger man?

Av |2014-03-16T21:58:10+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Hur högt flyger man?

I flyget räknar man med höjder i fot. Den lägsta höjd som man får flyga på är 500 fot (cirka 150 meter), men över tättbebyggt område måste det vara minst 1.000 fot (300 meter). Det finns också regler om att man inte får flyga på högre än 10.000 fot (3.050 meter) i mer än 30 [...]

16 2014-03-16

Hur fort flyger man?

Av |2014-03-16T21:57:22+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Hur fort flyger man?

Aeroklubbens flygplan går i drygt 100 knop vilket motsvarar nästan 200 kilometer i timmen. Hur fort man kommer fram beror på om man har med- eller motvind. Den största tidsvinsten är ju att man flyger fågelvägen och slipper sitta i bilköer. Vid start och landning går det självklart lite långsammare då flyger man i runt [...]

16 2014-03-16

Jag har glasögon. Kan jag bli pilot då ?

Av |2014-03-16T21:54:01+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Jag har glasögon. Kan jag bli pilot då ?

Jajamensan! I allmänhet är det inga problem. Brytningsfelet får dock max vara ±5 dioptrier. Om du nyligen har genomgått en operation mot närsynthet kan det behövas en specialundersökning innan du får flyga.

16 2014-03-16

Hur är det med färgblindhet då?

Av |2014-03-16T21:53:06+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Hur är det med färgblindhet då?

Färgblindhet är oftast inget problem. Det kan dock vara ett hinder om man vill ta en mörkerbehörighet eftersom man då behöver ett bättre färgseende. Det finns olika grader av färgblindhet och man kan göra ett test hos en flygläkare för att avgöra om färgseendet är tillräckligt.

16 2014-03-16

Hur är det med andra sjukdomar, får jag flyga då?

Av |2016-12-27T14:52:44+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Hur är det med andra sjukdomar, får jag flyga då?

Det är en flygläkare som avgör om sjukdom eventuellt utgör hinder. Allergi är i allmänhet inget problem om den går att hålla i schack med mediciner. Har du diabetes typ I går det tyvärr inte, men med typ II som behandlas med tabletter kan du få flyga under vissa omständigheter.

16 2014-03-16

Hur får jag tag på en flygläkare?

Av |2016-12-27T14:52:44+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Hur får jag tag på en flygläkare?

På Transportstyrelsens hemsida finns en tjänst för att söka godkända flygläkare. Privatflygare har normalt ett medicinskt intyg av klass 2. För att få fler alternativ att välja mellan, kan du söka efter både Flygläkare - Klass 1 och Flygläkare - Klass 2 under kategori på medicinskt intyg. Söker man bara efter läkare för klass 2 [...]

Till toppen