16 2014-03-16

Är det farligt att flyga?

Av |2014-03-16T21:59:21+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Är det farligt att flyga?

Nej det är det inte. Inom flyget finns en lång tradition av säkerhetsarbete vilket har gjort flyget till ett mycket säkert trafikslag. Privatflygning med små enmotoriga flygplan skiljer sig givetvis i vissa avseenden från det kommersiella trafikflyget men även i Aeroklubben arbetar vi hårt med säkerheten. Förutom att vi naturligtvis uppfyller alla krav som myndigheterna [...]

16 2014-03-16

Hur högt flyger man?

Av |2014-03-16T21:58:10+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Hur högt flyger man?

I flyget räknar man med höjder i fot. Den lägsta höjd som man får flyga på är 500 fot (cirka 150 meter), men över tättbebyggt område måste det vara minst 1.000 fot (300 meter). Det finns också regler om att man inte får flyga på högre än 10.000 fot (3.050 meter) i mer än 30 [...]

16 2014-03-16

Hur fort flyger man?

Av |2014-03-16T21:57:22+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Hur fort flyger man?

Aeroklubbens flygplan går i drygt 100 knop vilket motsvarar nästan 200 kilometer i timmen. Hur fort man kommer fram beror på om man har med- eller motvind. Den största tidsvinsten är ju att man flyger fågelvägen och slipper sitta i bilköer. Vid start och landning går det självklart lite långsammare då flyger man i runt [...]

16 2014-03-16

Får man flyga passagerare när man har fått flygcertifikatet?

Av |2014-03-16T21:26:28+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Får man flyga passagerare när man har fått flygcertifikatet?

Ja, det får du göra, men du får inte ta betalt för det. Däremot kan ni som sitter i planet självklart dela på kostnaden. Aeroklubbens flygplan är utrustade för piloten och tre passagerare. För att få ta betalt av passagerare krävs att du har ett kommersiellt flygcertifikat (CPL eller ATPL).

16 2014-03-16

Får man testa nödlandningar också?

Av |2014-03-16T16:13:03+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Får man testa nödlandningar också?

I utbildningen tränar man så kallade bedömningslandningar. Då är man i närheten av en flygplats, drar sedan av motorn på tomgång och glidflyger man ned till landningsbanan. Våra flygplan är utmärkta glidflygare!

16 2014-03-16

Pratar man på radio med flygledare?

Av |2014-03-16T16:07:56+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Pratar man på radio med flygledare?

Ja, det gör man. I utbildningen lär du dig både svensk och engelsk radiofraseologi. Flygledarna vet om att du är elev så de har överseende att det blir lite fel i början. Ibland kan flygledarna prata ganska snabbt. I så fall säger du bara dem att prata långsammare. De finns där för vår skull.

16 2014-03-16

Behöver man ett slags radiocertifikat?

Av |2014-03-16T16:07:14+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Behöver man ett slags radiocertifikat?

Ja, det behöver man och det ingår i teoriundervisningen. När du sedan flyger får du träna på din radiofraseologi på riktigt. Formellt får du inte din radiobehörighet förrän du gjort din uppflygning.

16 2014-03-16

Får man testa loopingar och sådant?

Av |2014-03-16T16:05:08+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Får man testa loopingar och sådant?

Nej det får man inte av två skäl: dels så ingår det inte i flygutbildningen för PPL, och dels är inte våra flygplan godkända för det. Däremot får man öva branta svängar med upp till 60 graders lutning.

16 2014-03-16

Hur lång bana behöver man med klubbens flygplan?

Av |2014-03-16T22:09:29+01:002014-03-16||Kommentarer inaktiverade för Hur lång bana behöver man med klubbens flygplan?

Det beror mycket på omständigheterna. Är det varm ute, flygplanet tungt lastat och det dessutom är blöt gräsbana behövs en längre bana. Vid motvind kan man i stället klara sig med lite kortare. Det beror också mycket på i vilken flygtrim piloten är. Den normala landningssträckan ligger på 400–500 meter och för att starta behövs [...]

Till toppen