PA28 SE-KMG2.jpg
2021-08-25 16.02.35.jpg

Aeroklubben Flygskola
SE.DTO.0020

Varje år påbörjar omkring 15 elever sin pilotutbildning i Aeroklubbens flygskola. Lär dig flyga med oss du också!

Vår flygklubb har haft flygutbildning sedan 1931 och sedan dess har ett drygt tusental elever tagit sina flygcertifikat hos oss.

Aeroklubbens flygskola har tillstånd från Transportstyrelsen att bedriva undervisning för: Privatflygcertifikat, (Private Pilot Licence), PPL,

Mörkerbehörighet, (Night Qualification), NQ,

Klassutbildning, (Class Rating), CR

(Single Engine Piston), SEP

Pipistrel Virus, Pipistrel Velis Electro

Bristell B23, Variable Pitch, EFIS

Teoretisk utbildning (PPL)

All teoriundervisning sker på vår flygplats, Säve Flygplats. Även själva flygträningen utgår härifrån. Ibland beger vi oss till andra flygplatser i närheten för att träna starter och landningar. Vi flyger också längre turer för att praktisera navigering.

Här kommer du att tillbringa ett antal flygtimmar (minimum 45) i vänstersits för ditt PPL med flygläraren till höger.

Här kan du göra din klassutbildning SEP (Single Engine Piston).

Du kan också ta ditt mörkerbevis NQ (Night Qualification).

Flygning

Det krävs minimum 45 flygtimmar.

Minst 25 timmar skall vara DK (dubbelkommando) med lärare och minst 10 timmar skall vara EK (enkelkommando) ensam, varav minst 5 timmars navigationsflygning.

Teori

Vi läser ca 135 timmar teori fördelat på 9 delämnen.

AGK  Aircraft General Knowledge

ALW  Air Law

COM Communication

FPP   Flight Performance and Planning

HPL  Human Performance and Limitations      MET  Meteorology

NAV  Navigation

OPP  Operational Procedures

POF  Principles of Flight

KMG_Front_1100x400.jpg

Flygskolan är en del av Aeroklubben.

Genom att ta ditt flygcertifikat hos oss kommer du snabbt i kontakt med andra klubbmedlemmar som redan är färdiga piloter. Du som är elev deltar direkt i den övriga klubbverksamheten.

Du behöver bara normal fysik, måste ha fyllt 17 år och du får ha glasögon.

De flesta av oss kan faktiskt bli piloter, så tveka inte. Du kommer garanterat inte ångra dig!

Välkommen till Aeroklubben i Göteborg!

Att lära sig flyga är bland det roligaste och mest stimulerande man kan göra. Det är en otrolig frihet och en fantastisk upplevelse men också ett stort ansvar.

Vi som arbetar med Aeroklubbens flygskola kommer att hjälpa dig på resan mot att bli befälhavare i ett flygplan!

Vi hoppas att du ska trivas och finna trevlig gemenskap med andra flygintresserade. Givetvis vill vi också att du ska få en bra tid som elev i flygskolan.

Screenshot-2021-03-07-at-12.15.10.png

Grundprinciperna för hur flygplanet manövreras är samma som i stora trafikflygplan. Med ett PPL får du landa på i stort sett alla flygplatser och det är giltigt i nästan alla länder. Ibland flyger du i så kallad okontrollerad luft och ibland flyger du i kontrollerad luft och pratar med flygledare.

Du flyger visuellt, det vill säga har uppsikt utåt men tar hjälp av instrumenten då och då.

Vädret måste vara bra och du får inte flyga i moln eller dimma. Med ett PPL-flygcertifikat får du flyga alla Aeroklubbens flygplan.

KSAK har en bra sammanfattningssida om vad det innebär att ta ett PPL-certifikat: https://ksak.se/ta-certifikat/

Lär dig flyga, anmäl ditt intresse nu, vi startar en teorikurs tre gånger per år!

Anmälningsformulär för PPL-skolning

Eller varför inte köpa en provlektion?